Sina cale ferata
Sina cale ferata
Sina cale ferata – constituie elementul principal al suprastructurii caii ferate.
Sinele de cale ferata sunt bare lungi, laminate din oteluri speciale, avand un profil adecvat scopului pe care trebuie sa-l serveasca.
In Romania se folosesc urmatoarele tipuri de sine:
– sina tip 40, sina tip 45 – sine de tip usor
– sina tip 49, sina tip 54 – sine de tip mediu
– sina tip 60, sina tip 65 – sine de tip greu
Sinele sustin si ghideaza rotile materialului rulant, ele preluand sarcini mari transmise de vehicule aproape concentrat pe care le repartizeaza corespunzator pentru a fi preluate de traverse.
Forma de dublu T, care rezista foarte bine la incovoiere din sarcini verticale, are talpa superioara astfel realizata incat sa poata servi pentru ghidarea circulatiei materialului rulant iar talpa inferioara sa poata fi usor fixata de traverse.
Tipul sinei reprezinta masa unui metru din sina respectiva (de exemplu: sina tip 49 cantareste 49 kg/m).
Sina de cale ferata este solicitata static si dinamic de forte verticale si orizontale (transversale si longitudinale) si este supusa permanent actiunii factorilor climaterici.
Forma si dimensiunile sinei de cale ferata trebuie sa asigure rezistentasi stabilitate fata de toate solicitarile, sa fie economice si sa prezinte o repartizare rationala a materialului.
Forma profilului transversal al sinei de cale ferata a evoluat in timp (forma de U, de cornier, de U intors etc.), ajungand la forma de dublu T, considerata in prezent cea mai avantajoasa din punct de vedere al rezistentei, stabilitatii, ghidarii materialului rulant, frecarilor care apar intre sinasi bandajul rotilor si al utilizarii rationale a materialului.
Acest tip de sina „cu talpa” este cunoscut sub denumirea de sina tip Vignole.
Sina tip Vignole este formata din trei parti:
– o parte superioara, numita ciuperca, care contine cca 45 % din materialul sinei;
– o parte inferioara, numita talpa, care contine cca 35 % din materialul sinei;
– o parte intermediara, numita inima sinei, cu cca 20 % din material.
Ciuperca sinei este delimitata de suprafata de rulare, fetele laterale ale ciupercii si umerii ciupercii sinei (fetele inferioare ale ciupercii). Suprafata de rulare este curbata pentru ca intre bandajul rotilor si sina sa existe un contact optim, astfel incat frecarile materializate la acest nivel sa fie minime si sa se elimine inconvenientele care pot apare din cauza diferentelor de conicitate a bandajelor, din cauza uzurii sinei si bandajelor, din cauza diferentei de inclinare a sinei din montaj etc.
Fetele laterale ale ciupercii pot fi verticale la sinele mai usoare sau inclinate la tipurile de sina mai grele. Umerii ciupercii sinei servesc, impreuna cu fetele superioare ale talpii sinei, ca suprafata de rezemare pentru eclise. Eclisele se folosesc pentru legarea capetelor a douasine consecutive pentru a asigura continuitatea acestora.
Inima sinei este cuprinsa intre linia de intersectie a umerilor ciupercii sinei si linia de intersectie a fetelor superioare ale talpii sinei. In conditiile unor solicitari alternative, ea este supusa la eforturi unitare importante de intindere si compresiune, precum si de incovoiere si de forfecare.
Racordarile inimii cu ciuperca si cu talpa sinei sunt, de regula, simetrice (aceeasi raza sau aceleasi succesiuni de raze). La calea cu joante, la capetele sinei, inima se gaureste in apropierea axei neutre pentru prinderea ecliselor de sinele consecutive cu ajutorul buloanelor.
Talpa sinei asigura transmiterea sarcinilor asupra traverselor pe suprafese suficient de mari pentru a putea fi preluate de traverse, permite realizarea prinderii sinei de traversa cu ajutorul materialului marunt de cale si asigura stabilitatea sinei la rasucire. Rezulta ca, talpa sinei trebuie sa fie suficient de lata, iar fata inferioara a talpii este necesar sa fie plana.
Pentru caracterizarea sinelor de cale ferata se folosesc mai multe elemente, dintre care aici se retin ca semnificative tipul si lungimea sinei.
Lungimea sinei pentru calea ferata cu joante se livreaza de regula pentru temperatura de 20 oC.
Lungimile normale ale sinelor de cale ferata au urmatoarele valori:
– 15,00 metri;
– 18,00 metri;
– 25,00 metri;
– 120,00 metri.
In afara lungimilor normale, se livreaza sine de lungimi speciale, care intra in constructia aparatelor de cale.
In cazul caii fara joante, prin sudura, lungimile pot ajunge la valori mari, uneori la mai multi kilometri .
Sinele Vignole, livrate de Baumaschinen Tomi S.R.L., sunt produse intr-un sistem de control al calitatii productiei performant, care asigura conformitatea produsului finit. Caracteristicile sinelor Vignole respecta prevederile standardului SR EN 13674-1:2011, asigurand securitatea comportarii in cale.
Sine Vignole | ||||||||||||||||
Sine usoare | Sine grele | |||||||||||||||
Profil sina | S7 | S10 | S14 | S18 | S20 | 26 kg | S30 | S33 | 36Kg | S41/10 | 46E2 | 49E1 | EB50T | 50E6 | 54E1 | 60E1 |
Masa kg/m | 7 | 10 | 14 | 18.3 | 19.84 | 26.266 | 30.03 | 33.47 | 36.542 | 41.38 | 46.27 | 49.43 | 50.1 | 50.90 | 54.77 | 60.21 |
P mm Largime talpa | 50 | 58 | 70 | 82 | 82 | 100 | 108 | 105 | 115 | 125 | 134 | 125 | 140 | 140 | 140 | 150 |
H mm inaltime sina | 65 | 70 | 80 | 93 | 100 | 110 | 108 | 134 | 128 | 138 | 145 | 149 | 151 | 153 | 159 | 172 |
C mm Largime ciuperca | 25 | 32 | 38 | 43 | 44 | 50 | 60.3 | 58 | 58.2 | 67 | 62 | 67 | 73.7 | 65 | 70 | 72 |
A mm grosime inima | 5 | 6 | 9 | 10 | 10 | 10 | 12.3 | 11 | 13 | 12 | 15 | 14 | 15 | 15.5 | 16 | 16.5 |
Baumaschinen Tomi S.R.L. livreaza sina de cale ferata noua din marcile de otel R220, R260, R260Mn si R350HT.
[contact-form-7 id=”2484″ title=”Date Personale”]