Panouri fonoabsorbante si fonoizolante

Panouri fonoabsorbante si fonoizolante

Problema protectiei populatiei impotriva zgomotului se afla, la nivel European, in atentia autoritatilor. Cea mai eficienta masura adoptata este aceea de a amplasa bariere de zgomot in zonele intens poluate fonic.
Prin aderarea la Uniunea Europeana, Romania trebuie sa-si alinieze legislatia in domeniu, si un capitol important in aceasta directie il reprezinta intocmirea hartilor de zgomot. Urmeaza sa fie identificate zonele ce au nevoie de protectie fonica si apoi sa fie adoptate unele masuri pentru diminuarea zgomotului in zonele respective.

Bariera de zgomot se refera la o structura care blocheaza sau diminueaza nivelul de zgomot al unei surse sonore. Dupa tipul suprafetei lor, aceste bariere pot reflecta partial sau in totalitate zgomotul incident.

Termenul de bariera fonoabsorbanta este folosit corect atunci cand se face referire la o structura care contine componente fonoabsorbante, iar termenul de bariera de zgomot este folosit pentru orice tip de structura care are rol de a ecrana zgomotul.

Panouri fonoabsorbante cale ferata

Dupa tipul acestora, ecranele fonoizolatoare utilizate in mod frecvent se pot clasifica astfel:

ecrane verticale – sunt elemente verticale (pereti). In functie de inaltimea acestora, se disting urmatoarele categorii de pereti verticali
ecrane inalte (sau cu inaltime mare) – peste 6 m
ecrane cu inaltime medie – cu valori cu prinse intre 2 si 6 m
ecrane joase (sau cu inaltime mica) – sub 2 m

In functie de caracteristicile acustice, peretii verticali se clasifica dupa urmatoarele categorii:
ecrane absorbante
ecrane reflectante
denivelarile de pamant sau solutiile mixte „ecrane plus denivelare”;
• acoperirile totale sau partiale ale cailor rutiere;
• elemente de protectie montate pe marginea cailor ferate.

Determinarea compozitiei spectrale consta in prezentarea metodelor generale de masurare a zgomotului emis de vehiculele care circula pe sine (trenuri, tramvaie, metrou) precum si zgomotul emis de masini si echipamente din traficul rutier.

In cazul determinarii compozitiei spectrale pentru masinile si echipamentele enuntate mai sus, se face referire la metodologia de incercare si modul de prelevare al semnalelor care sunt prevazute in standardele:

• SR EN ISO 3095:2006 “Aplicatii feroviare. Acustica. Masurarea zgomotului emis de vehicule care circula pe sine”;
• SR EN ISO 11200:2010 “Acustica. Zgomotul emis de masini si echipamente. Ghid de utilizare a standardelor de baza pentru determinarea nivelurilor de presiune acustica ale emisiei la locul de munca si in alte pozitii precizate”;
• SR ISO 1996-1:2008 “Acustica. Descrierea, masurarea si evaluarea zgomotului din mediul ambiant. Partea 1: Marimi fundamentale si metode de evaluare”;
SR ISO 1996-1:2008 “Acustica. Descrierea, masurarea si evaluarea zgomotului din mediul ambiant. Partea 2: Determinarea nivelurilor de zgomot din mediul ambiant” si a standardelor conexe. De asemenea, se va tine seama de prevederile Directivei 2002/49/CE – din 25 iunie 2002, referitoare la evaluarea si managementul zgomotului ambiental. Pentru identificarea spectrelor de zgomot si identificarea frecventelor de rezonanta specifice vehiculelor din traficul rutier se vor prezenta metodele specifice de analiza spectrala a semnalelor de zgomot.

Panourile fonoabsorbante sunt folosite impotriva poluarii fonice in domeniul infrastructurii transporturilor, respectiv de-a lungul autostrazilor, cailor ferate si a unor surse fixe de zgomot

Pentru a diminua zgomotul, se interpune un obstacol intre sursa si receptor, care prin absorbtie, reflexie, difractie reduce nivelul zgomotului ajuns la receptor. Zgomotul din trafic se diminueaza prin montarea unor astfel de obstacole denumite in general bariere de zgomot.

Despre fonoabsorbante si fonoizolante

Panourile fonoabsorbante (fonoizolante) sunt elemente ale barierelor de zgomot, astfel ca prin imbinarea mai multor panouri se obtine o bariera de zgomot.

Panourile fonoizolante sunt proiectate in functie de locatia de amplasare, pentru ca ele ating performante diferite care depind de conditiile de trafic si de amplasament. Totusi, exista un model de referinta, iar daca necesitatile amplasamentului o solicita, proiectantul va modifica anumite elemente (grosimea si compozitia straturilor), astfel incat sa obtina performantele maxime. Pentru amplasarea unui panou fonoabsorbant se face mai intai un studiu de fezabilitate, dupa care proiectantii adapteaza panourile in functie de cerinte.

In tarile care deja au experienta in combaterea poluarii fonice, bariere fonice se pot regasi atat in orase, delimitand spatiul destinat traficului pe trotuare, respectiv cladirile situate paralel cu soselele, sau delimitand parcurile industriale. Se intampla destul de des ca anumite locatii, cum ar fi discotecile si stadioanele, sa fie obligate sa izoleze fonic aria in care sunt amplasate, aceasta fiind practic o conditie pentru obtinerea autorizatiilor de functionare.

Gradinitele, scolile, spitalele si parcurile au intotdeauna prioritate in procesul de protectie fonica. In ceea ce priveste zonele traversate de autostrazi si cai ferate unde poluarea fonica poate atinge cote extrem de mari, rar intalnim localitati care sa nu fie protejate fonic impotriva zgomotului intens produs de traficul rutier si feroviar.

Panourile fonoizolante ajuta la reducerea zgomotului cu 5 – 12 dB (A) si numai in mod exceptional se poate ajunge la 25 dB (A). In Romania, nivelul de zgomot admisibil este de 50 dB (A) la 2 m de peretele exterior, dar exista zone mici in care se accepta pana la 90 dB (A), intr-o astfel de categorie aflandu-se pasajele cu o lungime mai mare de 200 m. In cazul zonelor feroviare, limita admisibila a nivelului de zgomot echivalent este de 70 dB.

Limitele admisibile ale nivelurilor de zgomot in mediul inconjurator sunt stabilite in functie de caracteristicile activitatilor in aer liber sau ale activitatilor din zonele functionale respective. Limita se considera la o distanta de 25 m de axa liniei ferate celei mai apropiate de punctul de masurare

Performantele panourilor fonoabsorbante

Performanta unui panou fonoabsorbant (fonoizolant) este data in buna masura de grosimea si de tipul de material folosit, de asemenea, inaltimea panoului este importanta.

Barierele sonore trebuie instalate cat mai aproape de sursa sau de receptor. Barierele de pe marginea drumului trebuie sa fie continue si sa se intinda pe distante mari pentru a fi eficiente. Ideal ar fi ca barierele fonice sa fie cat mai inalte, in orice caz, mai inalte decat un gard obisnuit. Insa, in cazul in care acest lucru nu este posibil, barierele joase pot fi eficiente pe drumuri inaltate si pe pasarele.

Drumul drept al zgomotului intre sursa si receptor este intrerupt de bariera. In functie de tipul de material si de suprafata acesteia, o parte din energia zgomotului original este reflectata si disipata inspre sursa. Zgomotul nu se transmite neaparat direct. O unda cu directia spre marginea superioara a barierei este transmisa prin difractie catre receptor.

Acum are loc si o pierdere de energie a zgomotului, iar zgomotul va fi transmis totusi spre receptor cu aceasta pierdere din energia acustica initiala (o parte va fi redirectionata si convertita in caldura). Pe langa proprietatile de bariera de zgomot, ar mai trebui urmarite si alte proprietati ale panourilor fonoabsorbante.

Ideal este ca de la nivel de proiect sa se acorde importanta tuturor aspectelor si anume: gradul de izolare fonica, durabilitatea materialului in timp si la impact, transparent a, necesitatile de intretinere, protectia PSI si, nu in ultimul rand, impactul estetic.

Panourile fonoabsorbante din otel sau aluminiu

Panourile fonoabsorbante sunt realizate din otel, aluminiu, beton, beton armat, beton cu fibra de lemn, PVC, tabla zincata, tabla galvanizata (ceramic sau emailata), lemn acoperit cu straturi de metal galvanizat, caramida, plastic. Panourile fonoabsorbante din aluminiu sau otel prezinta o buna rezistenta si stabilitate in timp, atat la depozitare, cat si in exploatare. Rezistenta mecanica este de 250 kg/mp, iar proprietatile de izolare fonica, Rw > 38 dB (Rw – indicele de reducere a zgomotului) corespund standardelor ISO 140, ISO 717.

Panourile sunt confectionate din doua foi de otel care au intre ele un strat de vata minerala.

Fonoabsorbantul (vata minerala) are dimensiuni de 2950/480/40 mm, densitate de 100kg/mc asezat in interiorul panoului format din cele doua foi. Insa panourile fonoabsorbante din otel sau aluminiu mai pot avea si calitati impotriva incendiilor in afara de capacitatea fonoizolanta.

Panourile fonoabsorbante din material plastic

Bariere fonice eficiente sunt si panourile din material plastic, fie din PMMA (polimetacrilat de metil – sau plexiglas, asa cum este generic denumit), fie din policarbonat compact. Panourile fonoabsorbante, pe langa buna izolare fonica, au o rezistenta mare la impact (extrem de importanta in cazul delimitarii cailor de acces rutier si feroviar), nu necesita intretinere, iar in caz de incendii nu permit propagarea focului si au proprietati ignifuge, sunt foarte usoare, de aceea pot fi pozitionate pe poduri si pasarele, sunt disponibile ca design in foarte multe variante transparente sau nu, intr-o coloristica si structura variata si au un impact vizual placut.

De asemenea, materialul este termoformabil iar aceasta caracteristica ii asigura proprietati aerodinamice optice si astfel panourile nu au numai rol de bariera fonica, dar si rol de protectie impotriva vantului.

Panourile fonoabsorbante din plastic rezista foarte bine la conditiile atmosferice extreme, atat la temperaturi foarte scazute, cat si la temperaturi foarte ridicate, fara a se deteriora.

Nu creeaza umbra, avand transmisie luminoasa de aproape 100%, neinterferand practic cu vizibilitatea conducatorilor auto pe strazi, sosele si autostrazi.

Rezistenta la impact este de asemenea o caracteristica extrem de importanta. In caz de impact (coliziunea unui autovehicul cu peretele fono-protector) nici un fragment periculos nu se va desprinde din panou.

Odata cu integrarea in Uniunea Europeana, Romania trebuie sa respecte reglementarile europene care au scopul de a diminua impactul nociv cauzat de factorii de mediu asupra sanatatii populatiei.

Panouri fonoabsorbante din beton de grosimi de 22 cm si respectiv 14 cm, avand un nivel superior de protectie la zgomot fata de panourile produse integral din lemn.

Panourile fonoabsorbante se compun dintr-un strat de beton pretensionat de rezistenta mare si straturi debeton usor special (creat dintr-un amestec unic de lemn macinat si adaosuri de beton traditionale), aceste straturi – impreuna cu finisajul suprafetei acestora – asigura caracteristicile acustice adecvate.

Panourile fonoabsorbante se vor aseza intre stalpi HEA sau HEB, pana la o lungime de maxim 6,0 m intre
stalpi, pe baza calculelor statice aferente.

Domenii de utilizare:
Panourile fonoabsorbante se pot folosi pentru protectia la zgomot in zonele rezidentiale traversate de cai ferate, drumuri aglomerate si autostrazi sau in zone rezidentiale aflate in vecinatatea unor zone industriale sau aeroporturi.

Avantajele sistemului:
– profitabil prin progresare rapida a constructiei;
– montaj independent de conditiile meteorologice;
– montaj usor si rapid;
– poate fi supus solicitarilor imediat;
– protectie la zgomot superioara fata de alte materiale;
– decupari executate direct din fabrica

Panouri fonoabsorbante din tabla otel COR-TEN
Otelul corten este un tip de otel, marca inregistrata a companiei americane US Steel, rezistent la intemperii, fara a necesita vopsirea lui. Proprietatile sale permit expunerea la intemperii perioade indelungate, fara a fi afectat de coroziunea atmosferica.

Otelul corten formeaza un strat protector pe suprafata sa sub influenta vremii. Acesta se regenereaza permanent prin expunerea la conditii climatice neprielnice si asta datorita compozitiei sale: cupru, crom, nichel si fosfor.

Supusa astfel oxidarii la factorii naturali, tabla din otel Cor-Ten formeaza o patina subtire ce asigura in timp rezistenta sporita materialului ce nu necesita intretinere sau mentenanta pe durata de viata. Patina astfel formata confera si rezistenta la coriziune, impiedicand patrunderea apei sau vaporilor. Vopsirea si tratamentele anti-coroziune nu vor fi astfel necesare in timp.

Datorita proprietatilor sale deosebite, otelul corten isi gaseste intrebuintarea in multe domenii: de la construtia podurilor, la locuinte, statui sau containere maritime.

Proprietati material
• Rezistenta sporita la factorii de mediu
• Patina subtire cu rol protector si anticoroziv
• Nu necesita intretinere sau mentenanta
• Aspect inedit prin coloristica in continua schimbare
• Nota tehnica data de culoarea ruginie
• Durata de viata indelungata

Contacteaza-ne

Vrei sa afli mai multe despre utilajele noastre sau vrei sa faci o comanda? Compleaza formularul de mai jos si iti vom raspunde in cel mai scurt timp.

Date contact